Trhy, kamenné prodejny i supermarkety: Co u farmářů nakonec vyhraje?

Velká část lidí si chodí na farmářské trhy pro maso a uzeniny, ovoce, zeleninu, sýry, mléko, jogurty i pečivo nebo vejce. Rostoucí zájem o tyto čerstvé, regionální a kvalitní produkty postupně nutí ke změně i velké supermarkety nejrůznějších řetězců, které dosud měly ve zvyku cpát nám hlavně průmyslové potraviny často podivného původu i složení. Na co můžeme dnes v supermarketech narazit?

 

I řetězce začínají chápat, že se lidé nenechají šidit

Třeba řetězec Billa v roce 2012 zareagovat na sílící trend zájmu o místní potraviny menších farmářů a výrobců zavedením značky Česká farma. Pod touto značkou prodávají například zeleninu, tedy třeba brambory nebo rajčata či česnek. Tyto trendy jsou sice pozitivní, ale farmářské trhy nikdy zcela nenahradí, a to je dobře. Na farmářských trzích jde totiž také o atmosféru, možnost vyměnit si s prodejcem zkušenosti, nechat si poradit, co vybrat, aby se nám to co nejlépe hodilo pro náš záměr v kuchyni. Lidé si na farmářském trhu v klidu nakoupí, popovídají si, zkrátka se scházejí v klidu a pohodě jako to bylo kdysi. Něco takového ovšem zdaleka nenahradí bloudění mezi dlouhými regály supermarketu, i kdyby zde nabízený sortiment byl sebelepší a širší. Kontakt s prodejcem je velmi cenný. Nicméně přesto je velmi dobré, že i velcí prodejci už pochopili, že lidí se nenechají šidit. Hledají kvalitu a záruku čerstvosti, kterou najdou právě u regionálních a menších prodejců. Ti totiž díky tomu, že jejich produkce není tak rozsáhlá, mohou ji ještě dobře osobně kontrolovat, a to každý kousek.

Největší konkurence je na trzích

Mezi další možnosti jak farmářské produkty prodávat jsou sítě kamenných prodejen se zaměřením právě na potraviny z českých farem. Patří sem například sítě Náš grunt nebo Sklizeno. V kamenné prodejně disponující veškerým potřebným zázemím se soustřeďují výrobky několika farmářů. I to je pro farmáře cesta, jak dostat svoje produkty k zákazníkům, kteří po nich touží. V menší prodejně se navíc stále udržuje úzká vazba mezi zákazníkem a výrobcem a prodejcem jeho zboží. Například řezník stále má odezvu od svých zákazníků, zda jeho zboží odpovídá a kvalitě a jejich představám. Největší konkurenci ovšem mají farmáři na trzích. Tady mohou nejlépe poznat, jak si skutečně stojí v porovnání s ostatními. Výhodou je, že na trhy většinou přicházejí lidé, kteří jsou otevření tomu, vyzkoušet něco nového, dosud neotřelého. Kromě už zavedených prodejců s vybudovanou stálou klientelou se zde dobře uplatní i noví výrobci, kteří si stálé zákazníky teprve hledají. Průběžně tak roste nabídkový sortiment. Hodně zákazníků také na trhy přivábí nejrůznější akce, které se stávají jejich pravidelnou součástí. Nejde jenom o svátky, jako jsou třeba blížící se Velikonoce, ale třeba sezóna určitého ovoce nebo zeleniny, kdy se návštěvníci mohou seznámit třeba s novými recepty, jak svůj nákup v kuchyni chutně upravit.

Související:  Rozdíl mezi droždím a kváskem

Vítězem je zákazník

Když si proto položíme otázku, jaká platforma pro nabídku farmářských produktů nakonec vyhraje, odpověď samozřejmě není a nemůže být jednoznačná. Naopak, je velmi pravděpodobné a správné, že všechny tyto formy budou společně koexistovat. Každá totiž má co nabídnout a obhospodaří třeba trochu jiné zákazníky. Také zákazník, který si potravinu vyzkoušel na trhu, se od prodejce dozví, že ji dostane každý den i ve farmářské prodejně, nebo dokonce v supermarketu a může být ještě spokojenější. Supermarket bude mít zase něco navíc, co třeba jiné řetězce nabídnout nemohou. Důležitá je vždy situace v dané lokalitě. Tato bitva mezi trhy, kamennými prodejnami a supermarkety by neměla mít žádného vítěze, respektive jediným vítězem by se měl stát spokojený zákazník.

Podobné články:

Dá se věřit lékům na hubnutí?
Disciplína a pevná vůle, to jsou základní předpoklady, pokud chcete...
Číst dále
1. výroční správa
Uběhlo to jako voda, ani jsme se nenadáli, a je...
Číst dále
Máta zakořenila
Nedávno jsem psala o osvěžujícím nápoji z máty, který s...
Číst dále
Dají se pořádně procvičit zádové svaly v...
Domácí cvičení je velkým hitem, přičemž se není čemu divit....
Číst dále
Už zas jím vajíčka
Z rozhovorů určitě znáte pocity diabetiků, jaké mívají chutě na...
Číst dále
šálek kávy
Kafe nebo pořádná káva je docela rozdíl
Kafe nebo pořádná káva, co to má zas být? Asi...
Číst dále

Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.