web analytics
Zář 242014
 

Všude se na vás valí informace, jak je cukr nezdravý. Lékaři a výživoví poradci varovně zdvihají prst před jeho zvýšenou konzumací. Skutečně byste to s cukrem neměli přehánět. A když už sladíte, měli byste si být dobře vědomi toho, co a v jakém množství si do pokrmů a nápojů dáváte. Jaké druhy cukru existují, jaká úskalí jejich používání skrývá a čím se dají případně nahradit?
 

Bílý rafinovaný je největším rizikem

Nejpoužívanějším cukrem je bílý řepný rafinovaný cukr, tedy sacharóza. Vyrábí se rafinací, čištěním cukrové řepy. V průběhu tohoto procesu se odbourává řepná melasa nevhodná pro konzumaci a také se účinně odstraňují zabarvující látky. Zároveň tím ale cukr přichází prakticky o všechny vitamíny a minerály. Výsledkem je pak bílý cukr použitelný prakticky do jakéhokoli pokrmu. Právě tento cukr se uvádí jako pro váš organismus nejrizikovější a měli byste s ním šetřit.

cukr

Tři varianty hnědého sladidla

Druhou, lepší kategorií je cukr hnědý. Může se vyrobit z bílého rafinovaného cukru, do něhož se jednoduše přidává třtinová melasa. Dobarví ho a navíc velmi zvýší jeho výživovou hodnotu, která se pak přibližuje té, jež odpovídá cukru třtinovému. Nicméně existuje ještě druhá varianta hnědého cukru, a sice dobarvovaná karamelovým sirupem. Na rozdíl od předchozí ovšem postrádá jakoukoli výživovou hodnotu. Nutriční význam zůstává pouze na úrovni bílého řepného cukru. Protože se u našich spotřebitelů ale bohužel vžila rovnice: hnědý cukr rovná se zdravější cukr, často se mohou napálit. Pokud po takovém cukru sáhnete, koupíte si totéž, jako kdybyste sáhli po pytlíku s cukrem bílým. Proto pozor, nezapomínejte se podívat se na etiketu výrobku a teprve podle ní se rozhodujte o koupi. Konečně třetí variantou hnědého cukru, je cukr nečištěný, tedy surový řepný cukr. Najdete v něm zbytkové sodné a draselné soli. Ty sice mohou dodávat vašemu tělu potřebné minerály, ovšem na druhou stranu jejich zpracování přináší zátěž pro vaše ledviny. I v tomhle případě tedy buďte obezřetní.

Zlatavá třtina znamená kvalitu

Z výživového hlediska je nejhodnotnější, ovšem také nejdražší, cukr třtinový. Charakteristický je zlatavou barvou, vyrábí se samozřejmě s cukrové třtiny. Obsahuje melasu, velmi hodnotnou z pohledu výživy. Je plná hořčíku, železa, vápníku i vitamínů skupiny B. Budete sice v tomhle případě muset sáhnout hlouběji do peněženky, ale vyplatí se to, protože za své peníze dostanete kvalitu.

Méně kalorií a nižší glykemický index

Ovšem nabídka cukrů zdaleka neobsahuje jenom sacharózu. Hroznový cukr, tedy glukóza má nižší sladivost než sacharóza. Je palivem, které se vám uvolňuje do krve. Mnohem zdravější, než sacharóza a glukóza je ovšem ovocný cukr, nebo-li fruktóza. Jeho sladivost je v porovnání s glukózou o 20 až 40 % vyšší. Má ovšem nižší glykemický index, takže je pro slazení mnohem vhodnější. 100 jednotek glykemického indexu přitom má 100% roztok glukózy. Velmi dobrým sladidlem je také cukr kokosový vyrobený ze sušené palmové mízy. I on má nižší glykemický index, ale také méně kalorií. Kromě toho se v něm nachází i další tělu prospěšné látky.

med

Jiné alternativy jsou lepší

Ke slazení ale navíc nemusíte cukr vůbec používat. Dá se nahradit v poslední době stále populárnější rostlinou stévií. Výtažky ve formě tablet nebo extraktu se dají dnes koupit v obchodech se zdravou výživou. Velmi důležité je, že má mnohem větší sladivost než sacharóza a přitom nulovou energetickou hodnotu. Pokud počítáte každou kalorii a chcete hubnout, bude pro vás tím nejlepším sladidlem. Také můžete používat med, který má nižší glykemický index a obsahuje některé pro tělo důležité látky.

 Zanechat komentář

Můžete používat tyto HTML tagy a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(vyžadované)

(vyžadovaný)

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.