web analytics
Dub 252012
 

O pohance jste už určitě slyšeli nebo četli. Nesporně patří mezi hity posledního období ve zdravém stravování. Má však svou specifickou vůni i chuť, která nemusí každému vyhovovat. Výhodou je, že ji nemusíte jíst samotnou, ale můžete ji přidat do vašeho oblíbeného jídla.

Trochu málo o pohance

Je to dávno známá plodina, která pochází z oblasti střední Asie. V Evropě ji pěstovali již v 12. století a v 16. století byla prý nejoblíbenější potravinou. Postupně však zájem o její pěstování upadal a až v posledních letech se situace změnila. Možná je to i tím, že vzrostl zájem o bioprodukty a pohanka se dá pěstovat v režimu bio, to znamená bez použití chemie.

Z botanického hlediska to není ani tráva ani obilovina, ale v kuchyni se používá jako obilovina.

obsahuje:

  • bílkoviny, které nadlouho zasytí
  • zdravé tuky, snižující cholesterol
  • minerály zinek, měď, selén a horčík, takže podporuje imunitu, srdcově-cévní systém
  • rutín, ten zlepšuje působení vitamínu C v tele a zvyšuje pružnost cévních stěn
  • vitamíny B1, B2, niacín a ve svrchní obalové vrstvě semen vitamín E
  • vlákninu, důležitou v prevenci vysokého tlaku a cholesterolu, ale i na dobré trávení

Tím, že je výživná, dietní a zároveň přirozeně bezlepková, hodí se na běžnou spotřebu téměř pro všechny. Já doma používám pohankovou mouku, je výborná na zahušťování. Jelikož dobře lepí, hodí se do palačinek a různých zeleninových placek. Uvařené semínka pohanky přidávám do karbanátků, do rizota nebo občas do polévky jako zavářku.

Tady je můj recept na zapečenou pohanku na způsob bramboráku:

  • 1 šálek pohanky (kroupy nebo lámanka, světlezelená nebo světlehnědá, ne tmavohnědá, ta je na klíčení)
  • 2 šálky vody, špetka mořské sol.

Vodu dáme sevřít, vsypeme pohanku, vaříme na nejslabším plameni cca 10 minut, pokud pohanka vodu nevsákne. Necháme pod pokličkou vychladnout.

Na troše oleje osmahneme 1 cibuli s trochou kmínu do světlehněda. Také necháme vychladnout.

pohánková haruľa

Suroviny před zamícháním

Do mísy nastrouháme:

  • 5 velkých brambor, může být nahrubo, jde to rychleji,
  • 2 mrkve, taky nahrubo

Ke bramborám a mrkvi přidáme uvařenou pohanku, opraženou cibuli a 3 vejce.

Dochutíme podle sebe, solí, pepřem, majoránkou. Dobře promícháme. Můžeme přidat trochu mléka, aby vzniklo takové tekuté jakoby těstíčko.

Plech vymažeme olejem, já vyložíme papírem na pečení, a těstíčko vylijeme. Dáme péct do trouby při teplotě 170 ° C na 45 minut. Před koncem můžeme ještě posypat strouhaným sýrem a spolu zapéct, ale nemusí to být.

pohánka pečená

Po upečení

Věřím, že tento recept bude pro vás inspirací, jak jednoduše, chutně a zdravě uvařit a ještě k tomu i ušetřit.

pohánka pečená1

I takto hezky můžete servírovat večeři

  Jeden komentář na “Výborná zapečená pohanka”

  1. Google Chrome 39.0.2171.99 Google Chrome 39.0.2171.99 Windows 8 x64 Edition Windows 8 x64 Edition
    Mozilla/5.0 (Windows NT 6.2; WOW64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/39.0.2171.99 Safari/537.36

    výborný recept .. akorát jsem do toho přidala ještě celer, pórek a cibuli jsem nesmažila, ale nastrouhala a moc jsem si pochutnala 🙂 děkuju za inspiraci 🙂

 Zanechat komentář

Můžete používat tyto HTML tagy a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(vyžadované)

(vyžadovaný)