Jak jezdit na elektrokole

Když hovořím s rekreačními cykloturisty, často zjišťuji, že neumějí správně jezdit na kole. Ačkoliv si všichni myslí, jak dobře jim to jde, jen jsou z túry unavení. Problém je právě v technice cyklistiky, řazení rychlostí, využívání fyzikálních principů. A podobně je to u i elektrokola.

Zatímco při „obyčejném“ kole je kromě určení jeho použití jedním z nejdůležitějších parametrů počet rychlostí a kvalita komponent, elektrokola mají jako jeden z nejdůležitějších parametrů udávaný dojezd na nabitou baterii. A abyste ho v praxi dosáhli, musíte umět jezdit na elektrokole.

Rychlost není všechno

Laici se často ptají, jak rychle může jet elektrokolo a já vždy odpovídám, že tak rychle jak chcete nebo jak svedete. Avšak elektromotor pomáhá pouze do rychlosti 25 km/h, pak je to už jen na vašich nohách. Je to totiž dané předpisy Evropské unie, neboť je to elektrokolo, ne elektromotorka, aby jezdila na stisk knoflíku. Na elektrokole musíte stále šlapat do pedálů. Tedy stále ne, dolů z kopce to jde i samo 😉

Abych sám zjistil, jak jezdí elektrokolo, zkušenosti jsem získával postupně. Nejprve jsem si na jeden den půjčil městské elektrokolo, později na výstavách vyzkoušel i mou oblíbenou kategorii horská kola, abych zjistil jaký technologický posun ve vývoji nastal. A věřte, že velký.

Jak jezdit na elektrokole

V podstatě jako na normálním biku, ale e-bike jako kdyby měl „na zadním sedadle“ ještě jednoho cyklistu 😉 Elektronika snímá, jak silně tlačíte do pedálů a adekvátní silou pomáhá i elektromotor. Každé elektrokolo má na řídítkách ovládání intenzity přípomoci, nejčastěji v rozsahu 1/4 až 3/4 či dvojnásobek.

Úžasný pocit je to opřít se do pedálů s nejvyšší silou přípomoci a kolo se pod vámi téměř vzepne, jak vyrazí kupředu. „Křídla mu přistřihne“ až ten zmiňovaný zákonný limit rychlosti. Ale žádný kopec není problém, vše jde snadno a vy se ani nezapotíte. Výlet utěšeně ubíhá až do chvíle, kdy vám dojde energie v baterce.

Na zásobu energie musíte myslet a sledovat její stav na ovládacím panelu. Neboť pak už je každý e bike jen obyčejné kolo se zátěží a do cíle cesty musíte došlápnout jen na „chlebový pohon“, tedy silou svých svalů. Platí zásada, že maximální dojezd dosáhnete jen s minimální asistencí elektromotoru, při maximální se dojezd výrazně zkrátí. Fun-factor zkrátka něco stojí.

elektrokolo A2B Hybrid, nabíjení v bufetu na hřišti

Na délku dojezdu má samozřejmě vliv i kvalita povrchu, členitost terénu a hmotnost jezdce či zavazadel. Je dobré si to všechno vyzkoušet na své podmínky a raději vozit nabíječku s sebou. Zastavíte se někde na kávu či nealko, poprosíte o trochu šťávy i pro svého oře a rázem máte k dispozici o třicet kilometrů více.

Související:  Cyklistika a její výhody

Na elektrokole se jezdí trochu jinak, ale rozhodně mnohem zábavnějí. Mohu jen doporučit.

Podobné články:

Nejvyšší čas vyprázdnit nádrže na vodu
Podzim je nenávratně za námi. Dny jsou sychravé a studené,...
Číst dále
Sníst nebo zavařit?
Konec léta je obdobím sklizně bohaté úrody v zahradě a...
Číst dále
Infrasaunování
Kdo si užil u nás o dovolené teplo, může mluvit...
Číst dále
Kam si pořádně sednout
Zařizování bytu mají lidé spojené nejvíce se zakládáním rodiny a...
Číst dále
Indukční varné desky
Nedávno jsem nesla švagrové kvásek na pečení domácího chleba. Jak...
Číst dále
Měl jsem založit stěhovací firmu
Zřejmě každý má občas pocit, že se minul povoláním. Já...
Číst dále

Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..