Jak jezdit na elektrokole

Když hovořím s rekreačními cykloturisty, často zjišťuji, že neumějí správně jezdit na kole. Ačkoliv si všichni myslí, jak dobře jim to jde, jen jsou z túry unavení. Problém je právě v technice cyklistiky, řazení rychlostí, využívání fyzikálních principů. A podobně je to u i elektrokola.

Zatímco při „obyčejném“ kole je kromě určení jeho použití jedním z nejdůležitějších parametrů počet rychlostí a kvalita komponent, elektrokola mají jako jeden z nejdůležitějších parametrů udávaný dojezd na nabitou baterii. A abyste ho v praxi dosáhli, musíte umět jezdit na elektrokole.

Rychlost není všechno

Laici se často ptají, jak rychle může jet elektrokolo a já vždy odpovídám, že tak rychle jak chcete nebo jak svedete. Avšak elektromotor pomáhá pouze do rychlosti 25 km/h, pak je to už jen na vašich nohách. Je to totiž dané předpisy Evropské unie, neboť je to elektrokolo, ne elektromotorka, aby jezdila na stisk knoflíku. Na elektrokole musíte stále šlapat do pedálů. Tedy stále ne, dolů z kopce to jde i samo 😉

Abych sám zjistil, jak jezdí elektrokolo, zkušenosti jsem získával postupně. Nejprve jsem si na jeden den půjčil městské elektrokolo, později na výstavách vyzkoušel i mou oblíbenou kategorii horská kola, abych zjistil jaký technologický posun ve vývoji nastal. A věřte, že velký.

Jak jezdit na elektrokole

V podstatě jako na normálním biku, ale e-bike jako kdyby měl „na zadním sedadle“ ještě jednoho cyklistu 😉 Elektronika snímá, jak silně tlačíte do pedálů a adekvátní silou pomáhá i elektromotor. Každé elektrokolo má na řídítkách ovládání intenzity přípomoci, nejčastěji v rozsahu 1/4 až 3/4 či dvojnásobek.

Úžasný pocit je to opřít se do pedálů s nejvyšší silou přípomoci a kolo se pod vámi téměř vzepne, jak vyrazí kupředu. „Křídla mu přistřihne“ až ten zmiňovaný zákonný limit rychlosti. Ale žádný kopec není problém, vše jde snadno a vy se ani nezapotíte. Výlet utěšeně ubíhá až do chvíle, kdy vám dojde energie v baterce.

Na zásobu energie musíte myslet a sledovat její stav na ovládacím panelu. Neboť pak už je každý e bike jen obyčejné kolo se zátěží a do cíle cesty musíte došlápnout jen na „chlebový pohon“, tedy silou svých svalů. Platí zásada, že maximální dojezd dosáhnete jen s minimální asistencí elektromotoru, při maximální se dojezd výrazně zkrátí. Fun-factor zkrátka něco stojí.

elektrokolo A2B Hybrid, nabíjení v bufetu na hřišti

Na délku dojezdu má samozřejmě vliv i kvalita povrchu, členitost terénu a hmotnost jezdce či zavazadel. Je dobré si to všechno vyzkoušet na své podmínky a raději vozit nabíječku s sebou. Zastavíte se někde na kávu či nealko, poprosíte o trochu šťávy i pro svého oře a rázem máte k dispozici o třicet kilometrů více.

Související:  Jalový výkon

Na elektrokole se jezdí trochu jinak, ale rozhodně mnohem zábavnějí. Mohu jen doporučit.

Podobné články:

Cestovní pojištění
Rád cestuji. Cestování mám již v krvi. Od malička jsem...
Číst dále
Chutně a zdravě na koupališti
I vy řešíte každý rok stejné dilema? Dát si ten...
Číst dále
Hlavně si to přečtěte
Dnes si vám musím postěžovat. Mám těžké srdce na některé...
Číst dále
Kvarnerská riviéra, Istrie a Dalmácie jsou nejkrásnější...
Chorvatsko je rozmanitá země, která české turisty ještě zdaleka neomrzela....
Číst dále
Péče o staré lidi
Rodina umožňuje vzájemnou podporu jednotlivých jejích členů a péče o...
Číst dále
Drůbež, která vám zachutná
Na dobré se rychle zvyká a když ochutnáte v různých...
Číst dále

Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..