web analytics
Čvn 092012
 

Co jsou 3-omega mastné kyseliny?

Ono jsou to vlastně tuky. Ale ty správné, pro naše tělo nezbytně nutné. Zajišťují optimální hladinu cholesterolu v krvi, mají mírně pozitivní účinek na ředění krve a činnost srdce. Chrání cévy před aterosklerózou, podporují imunitu. Vše samé dobré věci.

Jak to tedy zařídit, abychom je měli v našem těle dostatek?

Protože si je tělo neumí samo vytvořit ani je déle skladovat, musíme je pravidelně doplňovat stravou.

Jako hlavní zdroj se doporučují mastné ryby jako losos, tuňák či makrela. Často se setkáte s propagací samotného rybího oleje ve formě kapslí, které však ve většině případů také rybami cítit.

Kdo však ryby moc nemusí nebo je prostě jen tak často nejí, nic se neděje. Stačí sáhnout po jiných zdrojích dostupných ve formě ořechů, semen nebo olejů z těchto semen.

Kvalitní esenciální mastné kyseliny, jak se 3-omega také označují, najdete v lněných semínkách a lněném oleji.

Flax Len se u nás už od pradávna pěstoval. Rostlina má bleděmodré květy. Plodem je tobolka s hnědými nebo žluto-zlatými semínky. Z nich se pak lisuje olej. Len se používá na výrobu plátna. Semena jsou považovány za lék. Myslím, že právem.

Z obsahových látek jsou významné 3-omega mastné kyseliny (alfa-linolenová kyselina), vitamin E, kyselina listová, draslík, fosfor, vápník a hořčík. Z rostlinných chemických látek tzv. fytochemikálií obsahuje flavonoidy, lignany a vlákninu.

Široké spektrum účinných látek nám nabízí využít lněná semínka tak k prevenci i k ​​léčbě různých zdravotních problémů.

Celé semínka se používají jako prostředek proti zácpě. Do sklenice studené vody namočte na pár hodin 2 polévkové lžíce semínka. Vzniklou tekutinu po lžičkách užívejte v průběhu dne. Já ještě přidávám celá semínka do těsta na chléb.

Pokud používáte nepomletá ​​ lněná semínka, využijete z nich jen vlákninu. Ta je sice výborná, ale semínko má ve svém nitru další poklady, ke kterým se dostaneme tak, že ho umeleme. Mně se osvědčil mlýnek na kávu.

Denní dávka podle dr. Bukovského jsou 2-4 čajové lžičky mletého semene.

Tato dávka pomáhá při:

  • prevenci a léčbě aterosklerózy, ischemické choroby srdeční
  • prevenci a léčbě rakoviny
  • prevenci a léčbě vysokého krevního tlaku
  • prevenci a léčbě diabetu 2. typu
  • prevenci a léčbě vysoké hladiny cholesterolu v krvi

Článek o tom, jak snížit cholesterol naleznete zde http://www.nejnapady.cz/10-jidel-ktere-snizuji-cholesterol/

Podporuje imunitu, léčbu onemocnění jako psoriáza, astma. Snižuje bolestivost a zlepšuje pohyblivost kloubů při revmatoidní artritidě.

Lněná semínka si můžete pomlít i do zásoby. Některé zdroje to ale nedoporučují kvůli zatuchnutí cenných látek. Já jsem zvolila kompromis. Semínka melu každý druhý den. Hned použiji polovinu, tedy 2 vrchovaté čajové lžičky a zbytek v skleničce se šroubovacím uzávěrem uložím do chladničky.

Denní dávku si můžete rozdělit a použít do jogurtu, salátu, do polévky nebo vloček.

V knize Dr.Lebenharta „Svlékl jsem bílý plášť“ jsem objevila recept na užívání lněného oleje . Má prý silné protinádorové účinky.

  •  oil 2 lžíce lněného oleje
  • 1 lžíce mletých lněných semínek
  • 2 lžíce tučného tvarohu
  • 1 lžíce medu

Tato směs se užívá jednou denně, třeba jako snídaně.

Lněný olej doporučuji kupovat za studena lisovaný, uchováván v chladničce. Chuť má mít jemně oříškovou, vůni skoro žádnou. Pokud jakkoliv páchne, už ho neužívejte vnitřně.

Mně užívání potřebných 3-omega ze lnu formou sladké kašičky na snídani maximálně vyhovuje a tak věřím, že to může být příjemný začátek i vašeho dne.

  3 komentáře na “Lněné semeno jako zdroj 3-omega a lecčeho jiného”

  1. WordPress 3.3.2 WordPress 3.3.2
    The Incutio XML-RPC PHP Library -- WordPress/3.3.2

    […] lněné semínko může pomoci, včetně pár receptů, naleznete na webu Dobře a zdravě […]

  2. Google Chrome 54.0.2840.99 Google Chrome 54.0.2840.99 Windows 7 x64 Edition Windows 7 x64 Edition
    Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/54.0.2840.99 Safari/537.36

    Ta směs (uvedená v závěru) se jmenuje „sirná patlanina“ a její autorkou je milá německá doktorka Johanna Budwig. Patlanina má řadu variant, takže doporučuji Google a pročíst si toho víc.

    • Firefox 50.0 Firefox 50.0 Windows 7 Windows 7
      Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; rv:50.0) Gecko/20100101 Firefox/50.0

      Váš komentář vzbuzuje dojem, jako byste chtěl naznačit, že některé informace na internetu (nebo na Googlu) jsou správné a jiné nesprávné. Jak rozlišujete jedny od druhých?

 Zanechat komentář

Můžete používat tyto HTML tagy a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(vyžadované)

(vyžadovaný)