web analytics
Lis 252013
 
Vánoční cukroví zdravěji a přesto chutně

Chystáte se péct vánoční cukroví a rádi byste letos zkusili nějakou zdravější variantu svých oblíbených druhů? Společně se podíváme, jaký můžeme vytvořit kompromis mezi chutí cukrovinek, jakou znaly naše babičky a zdravou výživou.

Za zlo, které obsahují klasické recepty na cukroví, považují odborníci především velké množství bílé mouky, bílého cukru a tuku. Jak a čím tyto přísady nahradit?

Nepoužívejte bílou mouku

U přípravy perníčků můžete bílou pšeničnou mouku vyměnit za mouku žitnou. U lineckých koleček nebo vanilkových rohlíčků použijte mouku pohankovou, stejně tak třeba i u zázvorových sušenek. Na výběr máme i další zdravější mouky jako špaldovou, grahamovou nebo pšeničnou celozrnnou. V bílé mouce nenajdeme některé minerály a vitamíny a také tolik prospěšnou vlákninu, v celozrnných moukách je jí ovšem dostatečná porce.

Příprava těsta

Příprava těsta

Místo cukru vyzkoušejte přírodními sirupy

Bílý cukr ve všech případech vynecháme a do těsta vmícháme cukr třtinový, který už je dnes v obchodech bez problémů k dostání. Má o něco více minerálních látek než bílý rafinovaný cukr. Pokud ale chcete zkusit ještě zdravější variantu cukrovinek, slaďte místo cukru přírodními sirupy, třeba rýžovým, javorovým či agávovým. Další variantou je fruktóza nebo slazení stévií. Snažte se také množství cukru v receptech snižovat.

Nahradit se dá margarín i vejce

Margaríny obsahují spoustu nepříliš zdravých nenasycených tuků, které podporují vznik arteriosklerózy a srdečně-cévních onemocnění. Vyměňte je proto raději za čerstvé máslo. Vynechte také přípravu kalorických a tučných krémů. Místo nich použijte kvalitní džemy nebo tvarohové krémy. Nemusíte ani pečivo obalovat ve spoustě moučkového cukru. Ten se dá nahradit třeba sušeným mlékem. Existuje dokonce i rostlinná náhrada za vejce, Vajahit, který dostanete v prodejnách zdravé výživy. Je vhodný pro protisklerotickou dietu vzhledem k tomu, že neobsahuje cholesterol.

Vyvarujte se zbytečné chemie

Při přípravě cukroví se vyvarujte polotovarů, náhražek a různých chemických přísad. I když si vypracujete klasické těsto podle starých receptů a nebudete se pokoušet o žádné nahrazování zdravějšími surovinami, bude váš výrobek zdravější, než pokud použijete předpřipravené směsi v prášku, které obsahují různé chemické přísady. Určité nevýhody má i kypřící prášek do pečiva, protože jeho součástí jsou pro tělo nepříliš příznivé fosfáty. Zaměřte se tedy na prášky bez fosfátů či jedlou sodu. Přidáváte-li do těsta citronovou kůru, samozřejmě vybírejte ten, který nebyl chemicky ošetřen.

miska

Otestujte si zdravé recepty v malých dávkách

Chcete-li ale nějaké zdravé cukroví letos upéct, raději si ho nejprve vyzkoušejte na menší testovací dávce. Budete tak moci odladit případné nedostatky a recept si dotvořit podle vlastních požadavků a chuti. Díky tomu nenastane na Vánoce nepříjemné překvapení pro vás a vaši rodinu.

  Jeden komentář na “Vánoční cukroví zdravěji a přesto chutně”

  1. Google Chrome 31.0.1650.57 Google Chrome 31.0.1650.57 Windows 7 x64 Edition Windows 7 x64 Edition
    Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/31.0.1650.57 Safari/537.36

    Především je dobré se vyhnout hotovým těstům, protože obsahují spousty éček a chemie viz http://www.cojime.cz/?p=1457 Prostě co je domácí to je lepší 🙂

 Zanechat komentář

Můžete používat tyto HTML tagy a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(vyžadované)

(vyžadovaný)