web analytics
Čvn 172015
 

Máte dojem, že stále přibíráte další a další kilogramy, ale přitom váš příjem potravin tomu neodpovídá? Nelze vyloučit, že určitý díl viny za to nese i vaše povolání. Některá zaměstnání jsou totiž z hlediska přibírání kilogramů rizikovější než jiná.

Sedaví zaměstnanci se musí mít na pozoru

Velká rizika přinášejí především zaměstnání sedavá, tedy veškeré kancelářské a administrativní práce. Na vině je minimum pohybu, všudypřítomný stres, nepravidelná strava: ruku na srdce, kolikrát po vás něco šéf chtěl kolem poledne a vy jste se pak zapomněli naobědvat? Proto IT specialisté, zaměstnanci administrativy, marketingu, úředníci, soudci, právníci, lidé z vydavatelské sféry, zkrátka všichni, kteří většinu pracovní doby prosedí, by měli být velice opatrní a dávat si na váhové přírůstky pozor. Jak na to?

Choďte pěšky a chystejte si svačiny

Pokud máte v budově výtah, nepoužívejte ho a choďte pěšky po schodech. Snažte se alespoň část cesty do práce jít pěšky. Vystupte z autobusu třeba o stanici dřív. Také cestou z práce se s nákupem kousek projděte. Najděte si alespoň jednou týdně čas na nějaké sportovní vyžití. Jděte si do bazénu zaplavat, zajezděte si na kole, posilujte. O víkendu zkuste nějakou túru nebo se třeba trochu zapotit při práci na zahradě. Během celého týdne si dávejte pozor na stravu. Připravujte si každý večer svačinu do práce na další den. Nejlepší je ovoce a zelenina, respektive na dopoledne mohou být sacharidy (ovoce), na odpoledne pak už vláknina a bílkoviny, tedy například jogurt a zelenina. Největším kamenem úrazu jsou kancelářské šuplíky plné dobrot. Nahraďte sušenky a čokoládu v nich například nesolenými oříšky, sušeným ovocem, müsli tyčinkami. Je to mnohem zdravější mlsání. Místo kávy a sladkých limonád a džusů popíjejte vlažnou vodu a čaj. Přichystejte si vždy večer doma krabičku s obědem na další den. Padnou tak výmluvy, že nemáte čas jíst, protože ta čtvrthodinka, za kterou nachystané jídlo slupnete, už vás nezabije. Zmiňovaná opatření vás sice od nabírání kil úplně nezachrání, ale mohou pomoci si přece jenom váhu trochu držet.

Práce na směny dává zabrat

Podobně ohroženou kategorií jako sedaví zaměstnanci jsou ti, kteří pracují na směny. Překvapivě i v takových provozech, kde se zdánlivě naběhají docela hodně, například skladníci. Sice jsou hodně v pohybu, ale bohužel jde většinou o pohyb jednostranný, který namáhá jenom určité svalové partie. Navíc problém zde není v nedostatku pohybu, ale v nepravidelnosti stravy. Teprve v závěsu pak může stát už zmiňovaný stres nebo také méně pohybu. Díky směnám si úplně převrátíte biologický rytmus a tělo má potom velký problém si na takové podmínky zvyknout. Přesto i v tomto případě známe cestu, jak se pokusit váhové přírůstky způsobené nepravidelnou stravou minimalizovat.

Jezte nejdéle po 3 hodinách

Především jde o to, že během odpoledních i nočních směn nesmíte hladovět. Máte-li sedavé zaměstnání spojené se směnami, je to tím horší. Je nezbytné se v takovém případě naučit nachystat si malé porce, které budete jíst nejdéle po 3 hodinách. Taková jídla přibližně svým množstvím odpovídají svačině. Ideální jsou lehčí a dobře stravitelná jídla, která organismus příliš nezatíží. Jestliže přicházíte ráno ze směny, následná snídaně by měla být také lehká, složená ze sacharidů a bílkovin. Ideální je jít spát zhruba 2 hodiny po snídani. I v nepravidelnosti se dá vytvořit systém určité pravidelnosti. Když se v osm ráno po noční nasnídáte, poté kolem desáté půjdete spát, vzbudíte se odpoledne a znovu sníte nějaké lehké jídlo. Postupně tělo navyknete na tento režim a tím rizika přibírání trochu omezíte.

 Zanechat komentář

Můžete používat tyto HTML tagy a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(vyžadované)

(vyžadovaný)