web analytics
Dub 142012
 

Na otázku: „Vaříte doma polévky?“ určitě většina hospodyněk odpoví: „Ano, samozřejmě, vždyť polévka já základ.“ Ne každá si však přizná, že ten základ je děravý. Bujóny, vegetu a polévky v sáčku častokrát vidíte i vy v nákupních vozících. Krmí se jimi nejen dospělí, ale i děti. Však co, je to bez práce. Co na tom, že jsou plné soli, glutamátu, umělých barviv a příchutí, hlavně, že chutnají.

Když byly moje děti malé, vařívala jsem jim polévky často. Samozřejmě, že domácí vývary ze zeleniny, kuřecího či hovězího masa. Poctivě jsem jim všechno krájela na drobno, zeleninku protlačovala. Málo soli. Přesně podle návodu z knížky o výživě malých dětí.

Později, když začali chodit do školky a pak do školy, v jídelně měli polévku každý den a naše domácí zvyky se změnili. Nejprve jsme vyřadili zeleninové a pak i masové vývary. Chutnala jim jen kyselá fazolová nebo čočka. Ještěže na Vánoce snědli zelňačku, na tu se vždy těšili nejvíce. Možná proto, že v ní byl pořádný kus klobásy. Jednou jsem uvařila i bez klobásy, s uzeným tofu sýrem. Mně to chutnalo, ale rodina se toho ani nedotkla.zelenina

Není to tak dávno, co jsem častěji začala vařit celá zrna. Měla jsem doma různé, ale spíše připravené na mletí mouky. Ale takové ječné kroupky určitě máte doma i vy. Naštěstí za nimi není třeba daleko chodit, mají je v každých potravinách. Vím, že už naši prarodiče je vařívaly do jitrnic. Věřím, že se to ještě zachovalo. Já je používám do skvělé tyrolské polévky s trochou uzeného masa. Tato se u nás ujala. Nerada zahusťuji moukou, no a kroopky s bramborami to zahuštění dokonale zvládnou.

V poslední době ráda dělám takzvanou „miso“ polévku. Velmi mě zaujala svou jednoduchou a rychlou přípravou a možností různých kombinací. I co se týče použité zeleniny, i zavářky. Tím, že obsahuje vitamíny, minerály a hlavně enzymy, dokáže posílit oslabenou imunitu a zlepšit trávení, v zimě i zahřát.

Název „miso“ je odvozen od hlavního aromatického přípravku používaného v Japonsku. Ale dá se koupit i u nás bez větších problémů. Je to taková zvláštní hnědá hmota. Obsahuje sóju, mořskou sůl a obilí, někdy i rýži. Tyto jsou fermentované, čili jakoby nakvašené. A právě tou fermentaci získává ty enzymy, které se ale varem ničí, to znamená, že se přidává do hotové polévky a nechá se asi 3 minuty pod bodem varu ještě probublat.

Velmi jednoduchý recept na polévku

-připravíme si 3 druhy zeleniny, může být kořenová, nakrájená na malé kousky.

-kousek řasy wakame, (asi jako poštovní známka), ta je důležitá z hlediska obsahu minerálů. Musí se nejdříve umýt pod proudem tekoucí vody a namočit do čisté studené vody, stačí na chvilku, můžete do této vody ještě namočit sušené hřiby, nejlépe shitake, ale mohou být i naše hříbky nebo kuřátka.

-pár kousků česneku, trochu kmínu

Vodu přivedeme k varu, trochu osolíme. Přidáme řasu, houby, i s vodou, ve které byly namočené, a kmín. Necháme vařit 10-15 minut. Přidáme na kousky nakrájenou zeleninu a česnek na plátky. Vaříme dalších 5 minut. Zelenina by měla zůstat mírně křupavá. Odebereme trochu vývaru do misky a rozmícháme v něm miso. Přidáme do polévky, už nevaříme. Necháme dojít cca 3 minuty.

Já mám ještě fintu na vylepšení chuti. Sezamové semínko. Zkuste si ho nasucho opražit na pánvi a rozmačkat v hmoždíři. Voní jako čerstvě škvařené vepřové škvarky. Je to třeba vyzkoušet.

Na zahuštění používám již zmíněné uvařené celá zrna, co mi zůstaly od snídaně nebo předchozího dne. Mohou být i kombinace jako rýže-pšenice, rýže-čočka, kroupy-rýže-pšenice, špalda-rýže.

Kdo má rád, může přidat trochu Solčanky (sušené zeleniny).

Třešničkou na dortu jsou zelené bylinky navrchu. Může byt petrželka, pažitka, cokoliv co máte doma a chutná vám.

Tak vám přeji dobrou chuť.

A nezapomeňte, že kouzlo je v jednoduchosti. Přesto jsou v polévce všechny živiny, které potřebuje naše tělo a ještě něco navíc. Vaše energie, kterou jste při vaření do ní vložili.

 Zanechat komentář

Můžete používat tyto HTML tagy a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(vyžadované)

(vyžadovaný)