web analytics
Čvc 182014
 

Super a hypermarkety nám nabízejí pestrou škálu potravin. Na regálech můžeme objevit ovoce i zeleninu i v zimních měsících. Jenže i když si možná připadáme jako v pohádce O dvanácti měsíčkách, kde se Maruška vydala na jahody v tuhé zimě a kupodivu uspěla, v reálném životě je něco podobného proti přírodě. Znásilňujeme tedy svůj jídelníček, když konzumujeme podobné potraviny mimo jejich sezónu?
 

 

Skleníky dávají plody i v zimě

Ano. Naši předkové respektovali přírodní koloběh vycházející z jednotlivých ročních období. Ta jednoznačně určovala charakter jejich stravy během jara, léta, podzimu i zimy. Po celá staletí se tento koloběh opakoval a lidé na něj byli zvyklí. Přizpůsobili mu svoje trávení. Ale moderní způsoby výroby a pěstování potravin tento koloběh obrátily naruby. Dobře vyhřívané a zavlažované skleníky a pěstírny umožňují vypěstovat kvalitní ovoce a zeleninu i během tuhé zimy.

Respektujte sezónnost potravin

Jenže ruku na srdce, pochutnáte si opravdu na jahodách zakoupených v supermarketu v polovině ledna stejně, jako na těch, které v červnu koupíte čerstvé na trzích? Určitě ne. Lednovým jahodám bude chybět správná chuť i vůně, kterou červnové jahody doslova přebíjí. Nakonec zjistíte, že i když vydáte za ovoce drahé peníze, požitek z jeho konzumace bude mizivý. Je naprosto jasné, že skleníkové produkty v žádném případě nemohou dosáhnout stejné chuti jako plody ze zahrad. Proto byste měli respektovat, že některé potraviny jsou k dispozici sezónně a snažili se je v té době co nejvíce zařazovat do jídelníčku.

Řiďte se ročními obdobími

Jak to se sezónností potravin vlastně je? Každé roční období má svoje typické produkty a svoji charakteristiku, kterou bychom se měli řídit. Je to úplně jednoduché. Pokud byste žili ještě v nedaleké minulosti na statku na venkově, celý váš život a tím pádem i jídelníček by se řídil právě jednotlivými ročními obdobími. Naprosto přirozeným způsobem byste se tak stravovali sezónně. Jinou možnost, než zásobovat svoji kuchyň a stůl ze svých polí, zahrad a sadů byste totiž ani neměli. Tím pádem byste stravováním neodporovali přírodě. Jedli byste úplně všechno, ale v závislosti na tom, co vám vaše přírodní zdroje momentálně v sezóně nadělí.

Od jara až do zimy

chicken-salad Sezónní stravování není nic složitého. Na jaře zahrnuje všechno, co vyroste z první jarní vláhy. Tedy například salát z výhonků, polévku z kořenové zeleniny. Léto nám dává na výběr mnohem víc. Nabízí spoustu ovoce, takže bychom je měli jíst ve všech podobách a především syrové, kdy má největší sílu. Také zeleninu si dopřávat ve velkých porcích formou nejrůznějších letních salátů, kde se, pokud jde o složení, fantazii meze nekladou. Také polévky vývary jsou dobrou součástí letní stravy. Podzim přináší brambory, hroznové víno, pozdní jablka a hrušky. Nastává čas všech těchto potravin, k tomu letní polévky je dobré nahradit hustými zeleninovými krémy, protože děláme zásoby na horší časy. Zima je vyhrazena masu, omáčkám a těžším jídlům, žijete ze zásob.

Roční období pomohu udržet optimální hmotnost

Zjednodušeně řečeno v sezónní stravě na jaře jíte nízkokalorická a netučná jídla z prvních výhonků a zeleniny. Ta nám zajistí jarní očistu po dlouhé zimě, vitamíny dodají novou energii a chuť do života. V létě se štědře dopujete sacharidy z ovoce, vitamíny a vlákninou ze zeleniny, protože potřebujete hodně energie. Hodně se hýbete a pracujete, jste na sluníčku, proto potřebujete vyživit své tělo. Na podzim pak postupně ustává nášup sacharidů, protože končí sezóna ovoce, a přibývá proteinů v podobě masa. Právě proteiny jsou důležité, abyste bez úhony přežili tuhou zimu. Pokud budete brát úvahu tato pravidla, zjistíte také, že budete snáze udržovat optimální hmotnost.

 Zanechat komentář

Můžete používat tyto HTML tagy a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(vyžadované)

(vyžadovaný)

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.