web analytics
Čvn 202012
 

Pocit suché pokožky není moc příjemný. Může postihnout nejen pokožku těla, ale i sliznici nosu či krku. Většinou ho provází pocit pálení nebo svědění. Zastihnout nás může prakticky kdykoliv. V zimě či v létě. Nejčastěji se za jeho příčinu považuje použití klimatizace, pobyt v přetopených prostorách či na horkém slunci. A tak používáme různé zvlhčovače vzduchu i nosu, cucáme zvlhčující pastilky nebo se mažeme zvlhčujícími krémy. Řešíme tak jen důsledky, ale ne příčinu.

Jaká je však pravá příčina toho, že naše pokožka ztratila svou přirozenou hebkost a začala se loupat? Což způsobilo, že nám vyschlo v krku a v nose? Ano, správně, nedostatek tekutin. A ještě správnější, nedostatek vody.

Voda je naší přirozenou součástí. Tělo dospělého člověka má 50-60% vody. Každá buňka v našem těle obsahuje vodu. Nejvíce jí je v krvi, v mozku, v trávicích šťávách, ve svalech, ale například i v kostech. No a samozřejmě i v kůži.

Kůže tvoří přirozenou bariéru mezi vnějším a naším vnitřním prostředím. Má nejen ochrannou, ale i čistící a vylučovací funkci. A tak stav naší kůže odráží celkový stav našeho těla. Suchá kůže je tedy signálem, že třeba dodat „vlhkost“, to znamená, je potřeba se napít.

suchá kůže

nejvyšší čas na sklenici vody

Ale kosmetické firmy nám nabízejí jednodušší řešení. Natřít se hydratačním krémem nebo mlékem a je po problému. No pravý problém teprve přijde.

Když budeme ignorovat signály těla o nedostatku životodárné tekutiny, můžeme si vážně narušit vnitřní prostředí organismu. Nejen, že zamezíme vstřebávání živin a obnově buněk, ale také snížíme imunitu a zároveň omezíme vylučování odpadních látek.

Pokud obsah vody v těle klesne pod normu, centrum v mozku vyvolá silný pocit žízně. Teď už většina z nás sáhne po sklenici něčeho tekutého. Jenže pocit žízně je stav, kterému bychom měli spíše předcházet. Nejlépe pravidelným pitím.

Kolik pít?

  • za normálních teplotních podmínek je potřeba vypít nejméně 0,5 litru na každých (i načatých) 15 kg hmotnosti
  • pokud se více potíte, tak na každý 1 kg ztráty tělesné hmotnosti při pohybové aktivitě třeba doplnit 1 litr tekutin
  • sledujte si barvu moči, měl by být světlý a čirý
  • dobrým indikátorem jsou naše rty, měly by být vláčné a vlhké, pokud jsou suché, pijeme málo

Kdy pít?

  • začít byste měli ráno nalačno, 0,5 l vlažné vody nebo čaje
  • během dne hlavně mezi hlavními jídly
  • těsně po jídle a s jídlem maximálně 2 deci nejlépe čisté vody
  • před spaním jen tolik, abyste nešly spát žízniví, ne mnoho
  • spolu za den asi 6-8 sklenic po cca 2 deci

Co pít?

  • nejlepší je čistá voda, stolní balené vody, minerálky s nízkým obsahem minerálů, hlavně sodíku
    • (sodík v těle způsobuje zadržování nadbytečné vody, což má za následek zvýšení krevního tlaku, nápor na srdce a tvorbu otoků, zejména nohou)

  • bylinkové čaje, ideální je střídat je
  • ředěné ovocné a zeleninové šťávy

Všechny přijaté tekutiny by měly být alespoň pokojové teploty. Čím více studené, či dokonce ledové nápoje, tím méně našemu tělu prospívají. A to i v létě. Příliš nás zevnitř ochlazují a tělo je nuceno vyrobit teplo na jejich zahřátí. Takže v konečném důsledku nás zahřívají. Můžeme od nich dokonce nachladnout. Důkazem je tzv. letní chřipka.

Vyhnout je se potřeba slazeným a barveným nápojům, alkoholu a kávě. Mléko také není dobrá volba, protože to není nápoj, ale potravina.

A hydratační krémy?

Pozor na ně! Nejen, že maskují pocit žízně, ale jejich použitím si určitě nepomůžeme. Spíše naopak, zbytečně zatěžujeme svou pokožku chemií a vyvoláváme její předčasné stárnutí.

Ale proti stárnutí pleti si přece můžete koupit další krém. Nebo?

 Zanechat komentář

Můžete používat tyto HTML tagy a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(vyžadované)

(vyžadovaný)