web analytics
Zář 302018
 

Tak by se dala zestručnit informace, kterou jsem dnes zachytil na obědě v mé oblíbené restauraci, kde připravují opravdu chutné a zdravé jídla a dokonce i takové, které by mnozí označili za paleo-stravu. A protože o zdravé stravě i o hubnutí něco za těch patnáct let vím, nedalo mi, abych mladé slečně nevěnoval jeden komentář.

Přišla do restaurace k pultu ve sportovním, omlouvala se kamarádce-číšnici, že není upravena, neboť má právě trénink a ne, nebude obědvat, protože nemá čas, jen si koupí dvě plechovky coly. Za dva týdny už zhubla půldruhého kila a trenérka jí nabídla i verzi hubnutí stravou, ale to je na déle, než běháním. Při placení jsem jí věnoval poznámku: „Ale i dlouhodobě účinnější“, na co se blýskla svými znalostmi: „A i mnohem dražší“. „Ano, to je rozšířený mýtus“, použil jsem svou oblíbenou frázi, když nechci někoho urazit, že mluví hlouposti a pokračoval: „Zeptejte se, co mi tu vaří“. A s tím jsem odcházel zanechaje tam tu mladou ale naivní slečnu s modrou plechovkou v ruce.

Z dosavadních mých zkušeností vím, že za nejrozšířenějšími chybami v tréninku a hubnutí jsou vždy trenéři, placení trenéři. Oni mají zájem na co nejrychlejším výsledku, abyste neměli pocit vyhozených peněz. No co vám pomůže vypocení voda, unavené netrénované svaly nebo zničené klouby? Jim nevadí, že nemáte kondici, stačí, že se potíte a máte pocit, že cosi děláte pro své zdraví. Ano, dláždíte si cestu do nemocnice. A pak vám doporučí pít colu s cukrem, abyste dodali tělu energii. Proboha, rozumíte tomu?

Nejdříve vás trápí během, sklápěčkami, kliky a přesouváním želez, abyste zhubli a potom doporučí přeslazené nápoje s vysokým glykemickým indexem!

Ano vím, i sportovci po doběhnutí do cíle pijí sladké colové nápoje. Cin-cink do hlavičky: Oni nehubnou, sportují na výkon, pro peníze a potřebují co nejdříve nabrat ztracenou energii zpět, neboť je čeká další závod. A vy?

Jen sport při hubnutí nestačí

Pokud máte zájem zhubnout, tedy zbavit se tuků, tak pohyb je určitě důležitý, ale ne rozhodující. Vím, co čem mluvím. Pravidelně jsem jezdil na kole trasy i do 100 km a vážil jsem téměř tolik, tedy skoro sto kilo. A že to nebyly svaly, ukázaly následující měsíce.

A ještě jeden mýtus vám vyvrátím. Tuky se na svaly nemění.

Pokud chcete opravdu zhubnout, musíte změnit způsob stravování. To zahrnuje i časy a intervaly, ve kterých budete jíst, i množství stravy, kterou budete jíst ale nejhlavnější je, co budete jíst.

Pokud totiž stále budete jíst potraviny s vysokým glykemickým indexem, stále budete mít často pocit hladu, ale stále budete mít příliš mnoho energie. A začít v takové situaci běhat či jinak sportovat je jako kdybyste z vany, do které vám stále přitéká voda přes pootevřený (porouchaný) kohoutek začali rychleji kbelíkem vylévat vodu. Nebylo by lepší přestat vodu připouštět?

Sport vám účinně vyplní volný čas (nemáte čas na mlsání) a vybuduje svalovou hmotu. Co s tukem? Ten musí zmizet, částečně cvičením, částečně tím, že ho přestanete zásobovat přebytky energie ze své stravy. Ale není to záležitost týdnů. Pokud jste postupně přibírali desetiletí (jen to nebylo vidět), tak hubnutí dejte pár měsíců. Důkladně změňte složení snídaně, oběda i večeří, zapomeňte na „něco malé“, sladké nápoje a jiné pamlsky (vždyť skoro nic nejím), pokud máte chuť na čokoládu, kupte si čokoládu a ne margarínové směsi se syrovátkou a cukrem, které se na čokoládu jen hrají. Nakonec zjistíte, že ani tak moc sportovat nemusíte. Jen stačí přestat jíst jídla, které nejsou potravinami 😉

 Zanechat komentář

Můžete používat tyto HTML tagy a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(vyžadované)

(vyžadovaný)

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.